6 doporučení pro lídry v době nejistoty

6 min.

Dobrý den, ahoj,

jako zakladatel a majitel headhunterské firmy jsem posledních cca 12 let v každodenním kontaktu s vedením středních i větších firem, zažil jsem v profesním životě velké povodně v 90tých letech na Moravě i v Praze,  nástup hospodářské krize v roce 2008, euforii hospodářského oživení po roce 2015 i obavy firem i manažerů z recese a přehřáté ekonomiky posledních pár let. 

A teď se nám tu objevila nečekaná, nepředvídatelná a pro mnoho nevyzpytatelná COVID krize. Rád se proto podělím o pár postřehů či názorů a moc rád si vyslechnu názor Váš.

piloti a pasažéři

Jak jsem psal v předchozím článku, manažeři na situaci kolem COVIDové krize reagují různě. Co je však pro ně společné, je nejistota a nevyzpytatelnost dalšího vývoje, a to nejen v mikroprostředí firmy, ale i v makroprostředí segmentu, trhu, státu či světa.

Jedinou jistotou je, že nejistota tady s námi ještě nějaký čas bude. V americkém časopise Forbes jsem našel článek od Mike Robbinse s doporučeními pro lídry, pár postřehů z něj si tu dovolím parafrázovat.

"Nejistotu lze přirovnat k turbulencím v letadle. Nikdo je nemá rád, každý má různou míru obav. Úplně jinak však reagujeme na situaci podle toho, jak pilot komunikuje."

Pokud pilot ohlásí větu ve smyslu “... Vážení cestující, blížíme se do oblasti zvýšených turbulencí a bude to trochu drncat, proto jsem požádal o přerušení servisu na sedadlech a personál i cestující se na chvíli vrátí na svá sedadla, až zónu turbulencí překonáme, dám vám vědět a občerstvení se bude podávat dál”.

V tu chvíli cestující ocení připravenost pilota, důvěřují jeho schopnostem, tréninku a jejich nejistota nepřekračuje komfortní zonu. Pokud však pilot nic neoznámí a letadlo zasáhnou nečekané turbulence, je při stejném nepohodlí subjektivní nejistota a obavy mnohem silnější a prožívání horší. Zvlášť když pilot v daném okamžiku věc bagatelizuje, “... že to přeci není tak hrozné”. Taková prohlášení obvykle prožívání ještě zhorší.

Na této alegorii lze ukázat i pár doporučení pro lídry:

pečujte nejdříve o sebe, poté o ostatní

Ano, však i v letadle máte nejprve nasadit masku sobě, poté teprve těm co potřebují Vaši pomoc. Není to sobectví, netřeba být sobecký, ale je potřeba být silný a odolný, aby se ostatní mohli o mne opřít. 

komunikujte konstantně

Nikdo neočekává, že budete vědět všechno, ale důležité je zřetelně odlišovat věci co víte, které řešíte, nad kterými máte kontrolu a věci které odhadujete nebo které netušíte, v takovém případě máte šanci na konzistentní přijetí i od kolegů. Víte že musíte propustit 20 % kolegů, mluvte o tom, proč, kdy jak. Víte že zakázky poklesly o xy %, mluvte o tom. Vidíte světlé okamžiky, zmiňte je. A tam kde nevíte, přiznejte to. Tam, kde svůj názor upravujete, přiznejte to. 

udržujte komunikaci i na osobní úrovni

nezůstávejte jen v profesní rovině, o mnoho důležitější je komunikovat i jako dvě lidské bytosti. “Jak to zvládáte doma s dětmi? Co manželka a její práce? Co rodiče, jsou zdraví? Jak jste si užili víkend?... “ a spousta dalšího. Ujištění, opora, vedení, pochopení,... to vše je nyní mnohem důležitější.

buďte flexibilní

Ocitáte se v situaci, kdy nikdo z nás nikdy předtím nebyl. Budete zkoušet nové věci, spousta z nich se nepovede, nebo povede do slepých uliček. Je důležité nechat ego za dveřmi a stále vyhodnocovat, zda strategie a taktika, kterou jste zvolili je stále správná, nebo zda je třeba ji upravit či úplně opustit. Čím více o svých záměrech budete s kolegy mluvit, tím snáze budou i případné úpravy přijímat.

zůstaňte opravdoví

V době nejistoty je mnohem více, než kdy dříve, důležité být sví, přirození, autentičtí. Máte strach? Mluvte o tom čeho se obáváte. Cítíte se pod tlakem? Nezastírejte to. Naopak, přiznejte, co Vám způsobuje nepohodlí. Uvidíte, jak vás přiznání a otevřenost osvobodí. A co je důležitější, umožní to Vašim kolegům pustit i jejich emoce napovrch a společně situaci řešit. 

vytvářejte vize

I když je budete muset v budoucnu upravit. Vysvětlujte okolí, kam opatření, která zavádíte, povedou. I když budou úplně prostá, jsou pro vaše okolí v takové turbulentní době jistotou, že se věci zase vrátí do normálu. 

Pavel

P.S. máte kolem sebe statečné lídry? Oceňte je, a pochvalte je, ať už tady u článku veřejně, nebo přímo v práci. Určitě to ocení. A pokud kolem sebe lídry nemáte, nebo ti vaši tváří v tvář situaci selhali, nebojte, najdeme Vám jiné, lepší. :-)

Pavel Plachý je zakladatelem flow-r executive search. Svoji kariéru začínal v oblasti business intelligence, pracoval pro české i nadnárodní společnosti v ČR, na Slovensku i ve Velké Británii. Má za sebou i mezinárodní TOP manažerské role, kdy řídil týmy ve třech zemích s celkem více než 700 pracovníky. 

V roce 2008 založil vlastní společnost zaměřenou na vyhledání strategických kandidátů a od té doby se spolu s kolegy věnuje executive search. Nachází tak svým zákazníkům TOP manažery a strategické odborníky.  více...