leadership COVID survey 2020

11 min.

Dobrý den, 

v době COVIDové zažili lídři ve společnostech nelehké chvíle. Většina z nich se s nimi popasovala úspěšně, selhání nastalo spíše výjimečně. Spolu s našimi zákazníky a partnery jsme sebrali zajímavá data, o která nyní rádi podělíme.

účastníci výzkumu:

  • přes 150 respondentů
  • cca polovina osobní rozhovory, druhá polovina v rámci on-line 
  • 65 % respondentů pracuje na B či B-1 levelu
  • 35 % respondentů pracuje v roli manažera či top specialisty

firmy ve výzkumu:

  • 45 % střední společnosti do 250 zaměstnanců
  • 55 % velké společnosti nad 250 zaměstnanců

​krátce na úvod

Prací s top manažery se živím takřka celou svou kariéru, v minulosti jsem si takovou roli i vyzkoušel a pracoval jako ředitel divize s cca 2-3 tisíci pracovníky. To, že být lídrem není žádná legrace vím tedy sám a většina čtenářů tohoto článku to jistě také tuší. Posledních cca 13 let mám svoji headhunterskou firmu a spolu s kolegy v rámci executive search nacházíme zákazníkům ty správné kandidáty pro jejich byznys.

Mám své důvody, proč role top manažera velké korporace není můj šálek kávy, a proto když celá COVID patálie na začátku března začala, vůbec jsem ji ředitelům a manažerům nezáviděl. S většinou zákazníků a obchodních partnerů jsme zůstali v kontaktu a vznikl z toho nakonec malý průzkum. Berte prosím níže prezentovaná data jako subjektivní hodnocení dotazovaných, nikoliv jako objektivní metriku. Data byla sbírána rozhovory s našimi partnery i online dotazníky na mé kontakty v síti LinkedIn. 

80 % manažerů si vyhrnulo rukávy

Je pochopitelné, že většina lídrů si sáhla na do rezerv. Moc milé překvapení je, že firmy hodnotí naprostou většinu svých lídrů pozitivně a jen zlomek zřetelně selhal. Tohle hodnocení vnímám z rozhovorů  s top manažery i specialisty za celé poslední cca tři měsíce. To, že převažoval přístup "vyhrňme si rukávy, to zvládneme" mě potěšilo.

obchodníci ve stresu?

Jasně, obchodník je člověk v první linii, každý den v jiné firmě, s jiným člověkem, jak nastal lockdown, všichni zůstali uvězněni, jejich míře stresu se není co divit. Dost mě překvapila velká míra stresu v backoffice rolích. Manažeři se kterými jsem mluvil uváděli konkrétní případy.

"V účtárně se jim objevil kolega, který přijel z hor a začal kašlat, za dva dni nastoupil na neschopenku, ale všichni kolegové jej nařkli ze záměru je všechny nakazit COVIDem. U kolegy se nakonec vyklubal "jen" zápal plic bez COVIDu, ale oheň na střeše si dovedete představit."

Několik ředitelů se kterými jsem mluvil zmiňovalo u backoffice i další důvody. Dámy v jejich týmech jsou již velmi seniorní, takřka důchodového věku, proto pro sebe vnímaly riziko mnohem silněji, než jejich mladší kolegové. I to jim stresu neubralo.

Jiné důvody z rozhovorů vyplynuly u výrobních firem, zde jde o obrovské množství nekvalifikovaných, nebo jen málo kvalifikovaných pracovníků a jejich existenční obavy ze ztráty příjmů byly velmi silným impulzem ke stresu. O to víc mne těší, že i v takových firmách dostali top manažeři od svých kolegů pochvalu za aktivitu a schopnosti ustát celou situaci.

s budoucností vyčkávají?

Budoucnost je vždy nejistá, v aktuálním období ještě o něco víc. Změnilo se na tři měsíce spotřebitelské chování, investice privátní i firemní se znovu vyhodnocují, firmy zvyklé plánovat na několik let dopředu si v tuhle chvíli musí poradit s velkými změnami, často dokonce se změnou byznys modelu či fungování firmy. Z mého pohledu se většina snaží k budoucnosti i nyní přistupovat aktivně, část pochopitelně vyčkává. Těch co to nezvládají je opět pomálu. 

netušení lídři

Za výsledek opět překvapení, a nevím zda milé či nemilé, respektive záleží jak si jej vyložit. Ve většině firem se téma "netušených lídrů" vůbec neobjevilo. Může to být o tom, že v rámci nedostatku kvalitních pracovníků firmy dlouhodobě pátrají po talentech uvnitř firmy a dávají jim příležitosti formálně, netušení  lídři se tedy ve firmách nevyskytují.

Ač si netušených lídrů ve většině firem nevšimli, konkrétních jednotlivců se naštěstí našlo hodně. A jdou napříč odděleními. Řadová účetní z týmu fakturace se chopila organizace "home office" rozvrhla směny kolegům, domluvila dobrovolníky na skenování dokumentů v kanceláři, vyřešila jejich toky tam i zpět a vše během pár dnů běželo na dálku.

Juniorní obchodník - nováček v týmu - se chopil iniciativy a celý obchodní tým o cca 35 lidech se díky jeho radám, školení a podpoře doslova přes noc proměnil z "dinosaurů" s perem, blokem a autem, na digitální nomády bravurně online komunikující se zákazníky napříč střední Evropou. A takových příkladů jsem slyšel naštěstí od našich zákazníků spoustu. 

kam s ním? (nikoliv Nerudův slamník, ale netušený lídr)

Tohle téma souvisí s předchozí otázkou. Netušených lídrů bylo hodně, ale ne všude. Možná už své příležitosti dostali v minulosti. Většina našich zákazníků má propracovaný talent program, nebo na něm aktivně pracuje, proto s netušenými lídry systémově zatím nepracují. Pobavily mě však některé konkrétní odpovědi.  

  • Hýčkáme je! 
  • Obvykle se jim naloží projekty navíc! 
  • Dostali obratem víc pravomocí a volnou ruku.
  • Zatím ne, ale dobrý nápad. 

spousta lídrů to nezvládla

Ačkoliv většina lídrů dostala v našem průzkumu jedničku za zvládnutí krize, spousta jednotlivců situaci zřetelně neustála. Malým příkladem může být například hlavní epidemiolog jedné velké nemocnice, tedy klíčová role pro celou COVID krizi. Ten do té doby měl svoji funkci jako "teplou trafiku" a tváří v tvář prvním COVID + pacientům svoji funkci položil, "hodil se marod" a pro jistotu ještě rovnou podal výpověď. Dovedete si představit, co to pro nemocnici znamenalo.

Ale i tady se objevili netušení lídři, ač bez části zkušeností a znalostí si jeho role rozdělilo několik dalších kolegů z jiných oddělení a celou situací provedli s vypětím všech sil nemocnici do "bezpečných vod" aktuálního klidového režimu.

Všem takovým netušeným lídrům za jejich nadšení, nasazení a chuť dělat správné věci bez ohledu na formální funkce patří obrovský dík. 

konečně home office! 

Ve firmách se už skoro dvacet let diskutuje o větším či menším zavedení home office, některé firmy jsou v tom dále a podporují, jiní se tomu brání jako čert kříži. Časté rozpory jsou i uvnitř firem, HR oddělení je všemi deseti pro větší zavedeni HO, IT a data security oddělení naopak brání integritu dat a nechtějí je pustit ven z kanceláří kamkoliv, kde nad nimi nebudou mít kontrolu.

Tohle se jako mávnutím proutku změnilo a především dříve konzervativní IT bylo tahounem technické podpory a do té doby nepřekonatelné potíže vyřešilo za pochodu. Digitalizace mnohých agend s tím šla ruku v ruce. 

pozitivní přístup a osobní odvaha to vyhrála

Jak je vidět z předchozího grafu, velkou roli při zvládnutí situace hrála síla pozitivního vedení a semknutí lidí tváří v tvář ohrožení a rizikům. Tohle bych proto rád zdůraznil na konec tohoto příspěvku. Naprostá většina firem krátkodobou situaci kolem COVID a lockdown celého byznysu díky těmto dvěma věcem ustála.

Klíčové nebyly technologie, moderní budovy ani neprůstřelné smlouvy, ale prostě jen stateční lídři a skvělí kolegové kolem nich. 

Pro ilustraci, co vše pro pozitivní postoj firmy a lídři dělali pár citátů:

  • Jedeme na plný plyn, co nám situace a roušky dovolí!
  • Mluvíme spolu víc, než kdy jindy!
  • Online Master Chef, online coffe, online pub, to nám pomáhá!
  • Aktivní a jmenovité ocenění těch, co museli být v terénu i těch, co je podporovali z kanceláře.
  • Více se usmíváme, více se zajímáme,... a taky společné obědy na terase z donášky.

Díky ještě jednou za pozornost k tomuto dlouhému článku. Mám radost, že naprostá většina informací z něj je pozitivních a pokud byly někde chyby, byly spíše výjimkou než pravidlem. Držím nám všem palce, ať si k dalšímu fungování z této COVID krize vezmeme jen to pozitivní a dlouho nám to vydrží. 

S vámi zákazníky se těším brzo naviděnou naživo, s vámi ostatními čtenáři třeba někdy také. Však i my se už naplno vrátili k řemeslu, kafe u nás máme stále skvělé, tak pokud potřebujete diskrétně a spolehlivě obsadit manažerské, top specializované nebo prostě jinak náročné pozice, napište nám či zavolejte a probereme to. 

Pavel Plachý je zakladatelem flow-r executive search. Svoji kariéru začínal v oblasti business intelligence, pracoval pro české i nadnárodní společnosti v ČR, na Slovensku i ve Velké Británii. Má za sebou i mezinárodní TOP manažerské role, kdy řídil týmy ve třech zemích s celkem více než 700 pracovníky. 

V roce 2008 založil vlastní společnost zaměřenou na vyhledání strategických kandidátů a od té doby se spolu s kolegy věnuje executive search. Nachází tak svým zákazníkům TOP manažery a strategické odborníky.  více...