6 kroků k novému kolegovi

Důležité pravidlo: Dbejte na kvalitu přijímaných zaměstnanců na všech úrovních firmy.


22.12.2015 1247x přečteno 0 komentářů

Za dobu naší působnosti v recruitmentu a jsme si ověřili následující postup, který nám pomáhá dosazovat na správné pozice ty nejvhodnější kandidáty.

Důležité pravidlo: Dbejte na kvalitu přijímaných zaměstnanců na všech úrovních firmy.

1. definujte cíle nového kolegy, ještě než začnete hledat

Napište si, čeho by měl uchazeč o tuto pozici dosáhnout v prvním roce své působnosti ve firmě. Toto je velmi odlišné od běžný výběrových kritérií typu: inženýrský titul na VŠE nebo VUT, 4 roky praxe v oboru, účast na 3 oborových školeních za poslední rok. A je to naprosto zásadní. Dám vám příklad:

  • kompletní analýza rizik a sestavení krizového plánu v prvních 3 měsících
  • stanovit objektivní byznys cíle do doby 6 měsíců
  • připravit kompletní rozvojový plán oddělení i zaměstnanců do konce roku

S touto konkrétní představou pak dokážete posuzovat kandidáta podle toho, jestli je schopný těchto cílů dosáhnout či nikoli.

2. buďte atraktivní

Jistě máte nějakou představu o tom, kdo je pro tuto pozici vhodným kandidátem. Vžijte se na moment do jejich kůže a napište nabídku tak, aby nad ní prostě nemohl nepřemýšlet. Ve vaší nabídce nesmí chybět následující body:

  • atmosféra v týmu
  • osobnost šéfa
  • vize firmy a smysl jejího fungování
  • vize role nového kolegy a v čem je smysl jeho práce

3. najděte ty nejlepší

Zásadní je, abyste našli ty správné kandidáty. K tomu budete potřebovat jak ty aktivní, kteří hledají práci, tak ty pasivní, ve kterých se často skrývá největší potenciál. Ze všech vhodných lidí pro vámi nabízenou pozici bude těch aktivně hledajících pouze menšina, připravte se proto na situaci, že chcete oslovit a přesvědčit někoho kdo má dobrou práci a o změně neuvažuje.

4. využijte profíky

Pokud nemáte silný interní recruiterský tým, externí recruiteři Vám mohou vytrhnout trn z paty a stát se Vaším partnerem.

  • většinou nepotřebujete silnou značku „agentury“ a když už ano, ptejte se na poměr zkušených a začínajících recruiterů
  • vyberte si konkrétního recruitera, který se Vám bude věnovat 
  • ptejte se, jakým způsobem kandidáty hledá, jak s nimi pracuje, 
  • věnujte vybranému partnerovi dostatek času a energie
  • nezapomeňte si ověřit reference 

5. buďte aktivní

Při prvním kontaktu s kandidátem je mnohem důležitější vaše role, než kandidátova. Cílem nemá být testovat zda je kandidát lepší nebo horší, ale získat ho pro vaši vizi. 70 % energie byste proto měli věnovat k tomu, aby po skončení setkání byl kandidát jednoznačně Vaším fanouškem.

  • buďte přátelští a otevření
  • vyprávějte příběhy z firmy, nejen fakta či „odrážky“
  • mluvte o součastnosti, minulosti a především o budoucnosti firmy
  • zkuste inspirovat Vaší firemní kulturou, „nepracovním“ děním ve firmě
  • nebojte se zmínit i slabá místa firmy či týmu

Pokud kandidáta na počátku získáte na svoji stranu, v dalších krocích budete mít dost prostoru ověřit jeho kvalifikaci a jeho nasazení bude také větší.

6. podpisem smlouvy nekončíte

Pokud si s kandidátem plácnete, rozhodně nepolevujte,… než fyzicky nastoupí, vtahujte ho pomalu do firmy, pozvěte na večírek, poradu, zavolejte co nového, zda něco nepotřebuje,… A hlavně, nezapomeňte včas nachystat všechno, co bude k práci potřebovat (od propisky, přes vizitky až po techniku).

Samotný nástup „oslaďte“, (bublinky nejsou vždy vhodné, ale i čokoláda potěší), vyberte mu sparing partnera či mentora, představte jej kolegům. Však sami víte co by Vás samotné první den v nové práci potěšilo,… tj. nepolevujte s aktivitou během celého onboarding procesu.

Pavel

Pavel Plachý je spoluzakladatel a katalyzátor dějů ve flow-r, první personální společnosti konceptu 2.0. Neúnavný propagátor svobody a zodpovědnosti v pracovním prostředí i všedním životě. Technooptimista věřící v budoucnost lidstva. Můžete ho sledovat na TwitteruLinkedin či Facebooku.