Co jsem pochopil od arabského obchodníka?

4 min.

Dobrý den, ahoj,

pokaždé když se bavím se super kvalifikovanými lidmi po kterých je na trhu sháňka a kteří mají profil na LinkedIn, nebo někam jinam vyvěsí svoje CV,  první co je zarazí je obrovská vlna recruiterů, která je zaplaví. 

Tohle asi vnímají všichni recruiteři, ale došlo mi to zvlášť nedávno, když jsme s celou firmou vyrazili odpočinout k moři. Představte si tucet recruiterů, kteří vylezou ráno zlámaní z letadla a vyvalí se v 9 hodin ráno na pláž s cílem nasát sluníčko, teplo, slaný vzduch,... prostě vypnout. To co nečekáte je hejno arabských obchodníků, kteří ucítí kořist stejně, jako IT recruiter objeví na jobs.cz nové CV Java developera. 

Signály jsou pro ně snadné, opuchlé oči z nevyspání v letadle, bledá kůže příslušníka vnitrozemských národů bez moře a slunka v únoru, pochopitelně i to, že se válíte před hotelem na pláži na lehátku. 

Všichni jsou obchodníci, zjevně závislí na provizi z prodaných čtyřkolek, kurzů potápění, výletů k pyramidám. Pustí se do vás a hned v té koncentraci začnete rozlišovat, kdo má jaký přístup. 

Nejotravnější byl jeden, který přišel a hned prodával. "Delegát vám bude nabízet čtyřkolky, já vám je dám za polovic, hlavně od něj nic nekupujte, já jsem lepší, kupte!". 

Další šel cestou vzorků zdarma. "Ahoj, děláme masáže, přijď, uděláme ti 10 minut masáž gratis, když se bude líbit, domluvíme se na programu wellness na celý týden, každý den jiná masáž. O trochu lepší přístup, ale stejně byl neodbytný.

Jiný byl přátelský ve smyslu "Ahoj, budeme kamarádi, pojď pařit, kdy dáme drink,... ". O čtyřkolkách a výletu do pouště začal povídat hned na baru. :-) 

Pro mě nejsympatičtější byl ten, který si držel odstup, nebyl dotěrný, ale byl aktivní. "Ahoj, já jsem Mohamed, jak se jmenuješ ty?" (opravdu mě celý týden už z dálky oslovoval "Ahoj Pavle").  A zajímal se. "Ahoj, odkud jste, jak se máte, co je u vás nového, jak se vám tu líbí,... to je dobře, užijte si prima pobyt." Až někde ke konci rozhovoru se zeptal, proč jste přijeli, co se tu chystáte dělat?"  Vnímáte ten rozdíl?

A na odpověď "úplně nevíme", vysvětlil že on pracuje pro divecentrum, kdyby nás to zajímalo, rád pomůže s výběrem vodních aktivit. A co bylo nejlepší? Netlačil, neprodával na sílu, postupně vytvářel vztah.  Odpoledne přišel s mobilem v ruce, ukazoval předpověď počasí pro daný záliv a vysvětloval.  "Jestli byste uvažovali o potápění, směřujte to na středu, v úterý bude hodně foukat, nic byste ve vodě neviděli, to radši jeďte někam na výlet. Jestli nevíte kam, pošlu kamaráda, ten má výlety, rád něco nabídne."  

Vnímáte paralelu s prací recruitera? Já ano, a hodně silnou, ... občas uvažuju se tam vrátit a nabídnout mu práci u nás.  :-)

A jak na kandidáta nastupujete vy?

Pavel Plachý je zakladatelem flow-r executive search. Svoji kariéru začínal v oblasti business intelligence, pracoval pro české i nadnárodní společnosti v ČR, na Slovensku i ve Velké Británii. Má za sebou i mezinárodní TOP manažerské role, kdy řídil týmy ve třech zemích s celkem více než 700 pracovníky. 

V roce 2008 založil vlastní společnost zaměřenou na vyhledání strategických kandidátů a od té doby se spolu s kolegy věnuje executive search. Nachází tak svým zákazníkům TOP manažery a strategické odborníky.  více...