Máte ve firmě motivační systém? Opravdu? Nebo jen stimulační?


02.02.2018 462x přečteno 0 komentářů

Představte si na chvíli extrémní případ,... sedíte s někým v kavárně nebo restauraci plné lidí a dotyčný vás vyzve, ať se svléknete do naha a začnete v rytmu hudby tančit na stole,... uděláte to? Domnívám se, že většina populace odmítne.

Proč?

Protože pro většinu z nás je to představa nepříjemná, nevhodná, trapná,... dosaďte si sami. Pokud však dotyčný má jasný cíl vidět vás tančit nahého na stole a pokud disponuje neomezenými prostředky, velmi pravděpodobně vás k tomu může přesvědčit. Jedno jestli pozitivní nabídkou - např. částkou za kterou byste nakrmili hladovějící Afriku, nebo negativní pobídkou, například hrozbou vážného ublížení na zdraví vašemu oblíbenému křečkovi. Tak jako tak, velmi pravděpodobně možná nakonec na stole skončíte.

Ale co se stane, když zmizí kontrola?

Domnívám se, že slezete ze stolu a obléknete se,... tj. vzbouříte se proti něčemu, co je pro vás nepříjemné, nevhodné, nepřirozené.

A přitom jistě existuje v populaci nějako procento lidí, kteří to mají v hlavě srovnané jinak než většina ostatních a pro ně by tanec na stole byl radostí, potěšením a museli byste (s trochou nadsázky) takovému člověku naopak zaplatit za to, ať sleze a vezme si kalhoty.

Proč tenhle příklad uvádím?

Protože velmi podobně uvažuje většina dnešních firem,… nabízejí práci, kterou je podle nich třeba udělat, ale nehledají takové, kteří by práci dělali rádi i zadarmo. Celé to podle mě vychází z nepochopení a záměny dvou slov. Vezměte si, v kolika firmách existuje nějaký "motivační systém", tedy soubor nabídek, bonusů, výhod, ale i trestů či výstrah, které mají přimět člověka pracovat v nastavených kolejích.

To co ve většině firem nazývají motivačním systémem je pouhá STIMULACE - tedy vnější podněty, které krátkodobě působí na změnu chování pracovníka. Ale ze své podstaty takové stimuly nemohou fungovat věčně a už vůbec efektivně. Nakolik u vás stravenky, příspěvek na angličtinu, prémie od šéfa, valorizace mezd a spousta dalších podobných stimulů opravdu ovlivňují chuť zůstat nebo odejít z firmy?

Motivace je přitom ze své definice záležitost vycházející zevnitř člověka, z jeho ztotožnění s cílem, firmou, kolektivem, smyslem práce jako takové. Ve firemním prostředí může vnitřní motivaci podporovat mnohé, skvělý kolektiv, opravdová a silná vize firmy, chuť dosáhnout něčeho nového či neobvyklého, inspirující osobnosti a mnoho dalšího.

Tak jak to máte u Vás? Motivační systém nebo stimulační systém? :-)

Pavel 

P.S. jedna z cest, které pomáhají podpořit chování firmy i kolegů ve firemním prostředí na jiných principech je myšlenka Svobody a Zodpovědnosti v práci či Demokratické firmy. Ale o tom třeba příště.

Pavel Plachý je spoluzakladatel a katalyzátor dějů ve flow-r, první recruiterské společnosti konceptu 2.0. Neúnavný propagátor svobody a zodpovědnosti v pracovním prostředí i všedním životě. Technooptimista věřící v budoucnost lidstva. Můžete ho sledovat na TwitteruLinkedin či Facebooku.