Valentýnský speciál: Proč milovat recruitment?

Osobně Valentýna neslavím, preferuji v našem prostředí romantiku 1. máje, ... mávátka, průvody, rozkvetlé třešně a jaro v plném proudu. Tenhle článek se mi však k zimnímu období a sv. Valentýnu hodí lépe.


18.02.2015 1304x přečteno 0 komentářů

Osobně Valentýna neslavím, preferuji v našem prostředí romantiku 1. máje, ... mávátka, průvody, rozkveté třešně a jaro v plném proudu. Tenhle článek se mi však k zimnímu období a sv. Valentýnu hodí lépe.

Říká se, že láska je nejmocnější ze všech emocí, překoná i ty největší překážky. Abychom v něčem uspěli – ve vztahu, koníčku nebo práci, musíme milovat, co děláme. Dokonce i tváří v tvář největšímu strachu nám často pomůže láska partnera nebo přítele. Takže vy, kteří jste zodpovědní za vyhledání a nábor lidí – naučte se recruitment milovat.

U spousty lidí z oboru, se kterými se setkávám je však opak pravdou a vášeň a "lásku" k recruitmentu u nich nenacházím. Pokud i vy vnímáte vyhledání a výběr nových zaměstnanců jako otravnou a nutnou součást vaší práce, mám pro vás několik doporučení:

buďte sami sebou

Potkat někoho poprvé může být opravdu divné. Je pochopitelné, že chceme udělat co nejlepší první dojem, a vyvarovat se chyb. Při pohovorech se často stává, že atmosféra je příliš formální a ze společně stráveného času se stane hra na kočku a na myš, kdy uchazeč i recruiter se snaží nachytat toho druhého.

Dělat dojem na druhé podle mě není nutní a konec konců ani zábavné. Nejlepší recruiteři si naopak náborový proces užívají a k tomu zůstávají sami sebou. Ať už jde o smysl pro humor, oblíbené jídlo nebo styl vedení zaměstnanců, nechají uchazeče nahlédnout pod pokličku.

vyberte si scénu

Ačkoli pracujete v krásných kancelářích, mohou se interview v rušných týdnech stát nudnou rutinou. Abyste si rozhovory zpříjemnili, můžete změnit prostředí, zkuste si třeba snídani, nebo oběd vychutnat společně s kandidátem. A pokud bude pěkné počasí, můžete se třeba projít do parku nebo po cestě zpět.

Když mám dlouhý den, snažím se začít už společnou snídaní v dobré kavárně, přidám kávu jinde, oběd na dalším místě,... vše v dochozí vzdálenosti, mezi každou schůzkou se trochu protáhnu, nadýchám čerstvého vzduchu. Nejkurioznější prostředí na pracovní schůzku jsem zatím měl v sauně. (ale o tom třeba příště). 

skutečně se zajímejte o druhé

Hodně recruiterů dnes stále vidí krátkozrace. Porovnají CV s popisem pozice, a pokud uchazeč nesedne do role, zájem o něj opadá. Jsem ale přesvědčený, že dobrý recruiter můžete být jen tehdy, pokud se o lidi opravdu zajímáte, potkáváte je a rozšiřujete tak svou síť kontaktů. Každý zajímavý či zkušený člověk pro Vás může být obohacením, pracovním nebo osobním, stačí se trochu víc zajímat. 

ptejte se na život mimo práci

Lidé, kteří milují svůj život, rozumí důležitosti rovnováhy. Práce je důležitá, ale není to jediné, čemu věnujeme svůj čas a energii. Zjistit jen něčí vzdělání, kvalifikaci, zkušenosti a úspěchy nás brzy začne nudit. Skvělou příležitostí k rozproudění konverzace je prozkoumat, co dalšího patří do uchazečova života. Má nějaké koníčky? Děti? Co rád dělá o víkendu? Jak se mu líbilo na vysoké škole? Mít rád recruitment znamená zajímat se o člověka, ne jen o kandidáta.

stále se učte a experimentujte

Profesionální trenéři pochopili, že aby lidé chodili do fitka pravidelně, potřebují se naučit mít rádi samotné cvičení. Pokud totiž cvičíte, abyste zhubli, pravděpodobně to vzdáte, jakmile toho na vás bude (v práci, doma atd.) moc. Nebo hůř – jakmile shodíte pár kilo, která vzápětí zase naberete.

Pokud pracujete jen pro výsledky, váš úspěch bude limitovaný. Jestliže vás však bude práce těšit, stanete se neporazitelnými. A dvojnásob to platí v recruitmentu. Pokud vás výběrový proces nebaví a zalíbení v něm nenajdete, bude to pro vás dvojnásobná fuška než pro recruitera-nadšence. Zkuste odteď brát pohovor jako příležitost naučit se něco nového.

Čas od času se kandidáta zeptejte na zpětnou vazbu, nebo přímo při rozhovoru zjišťujte, jak ještě byste mu mohli povídání s vámi zpříjemnit. Ti nejlepší headhunteři vidí nábor jako cennou příležitost učit se a růst. Na závěr klíčem k zamilování se do recruitmentu je najít, v čem dalším kromě výplaty vám může být užitečný. Vidět jej nejen jako prostředek k dosažení cíle, ale přidat do procesu to, co vás baví.

Co na recruitmentu máte rádi vy?

Pavel

Pavel Plachý je spoluzakladatel a katalyzátor dějů ve flow-r. První personální společnosti konceptu 2.0. Neúnavný propagátor svobody a zodpovědnosti v pracovním prostředí i všedním životě. Technooptimista věřící v budoucnost lidstva. Můžete ho sledovat na TwitteruLinkedinFacebooku.

Článek velmi volně inspirován tímto příběhem.