Myslete jako ryba! Nechte se ulovit.

4 min.
Přestaňte přemýšlet jako rybář a staňte se rybou,... nejste lovec, který pátrá po trofeji. Jste kapitální úlovek, po kterém každý recruiter touží.
Procházíte zajímavé inzeráty, třídíte vizitky, které jste za léta nasbírali na užitečné a neužitečné, máte vyšperkované CV a nachystaných deset verzí motivačního dopisu. K tomu jste si u zrcadla nacvičili skvělou "20 second elevator speach" a cpete ji každému na potkání. To vše znamená, vyhlížíte novou pracovní příležitost.

V první řadě přestaňte přemýšlet jako rybář a staňte se rybou,... nejste lovec, který pátrá po trofeji. Jste kapitální úlovek, po kterém každý recruiter touží.

zjistěte, jaká jste ryba

Když se zamyslíte důkladně, najdete asi tak milion a jednu věc, které vás těší a ve kterých jste dobří. Zkuste ale přijít na to, co umíte a především chcete nabídnout. Co je ta hlavní charakteristika, dovednost nebo znalost, pro kterou Vás budou chtít ulovit, a ještě se úlovkem s radostí pochlubit? Formulujte to navíc jako kombinaci zkušeností (open mind junior až po léta praxe) a oborů, ve kterých se cítíte dobře. Je dobré mít zmapované, v jakých situacích jednáte jako žralok a kdy se naopak chováte jako čudla.

jděte tam, kam chodí rybáři

Zní to jednoduše? Ne vždycky je to snadné. Proklikávat inzeráty na webu a rozesílat CV je jen jedna z možností. Zkuste svoje materiály rozprostřít. Určitě jste využili LinkedIn a vytunili si svůj profil. Když se ale navíc přidáte do diskusních skupin vašeho oboru, napíšete článek, vystoupíte na konferenci nebo přijdete na párty zajímavé firmy,... to možná pomůže ještě trochu víc. Hlavně se však zamyslete, kam chodí lidé, kterými se chcete nechat ulovit.

Když jste žralok, nebrouzdejte v rybnících. Jako bělici vás zase určitě nebudou hledat v oceánu. 

plavte kolem

Když se budete schovávat mezi kořeny a pod břehem, nikdo vás nechytí, ani pokud jste kapitální štika nebo velký okoun. I když jste trofejní ryba, ti správní rybáři o vás ještě nevědí a netuší, že Vás chtějí ulovit. Občas se ukažte, dejte o sobě vědět, navnaďte lovce,...

A zpátky k předchozímu bodu, pokud se budete ukazovat ve špatných vodách, nikdo si Vás nevšimne a kdyby vás opravdu náhodou zaháčkovali, hodí vás raději zpět.

nechte se chytit

Proto to děláte, ne? Když už vám někdo hodí udičku, dejte si pozor, co vám nabízí. Když je to něco lesklého a barevného, nemusí to být ještě to nejlepší sousto. Dobře rozvažujte, pozorně sledujte, proplujte třeba i dvakrát kolem návnady, než se zakousnete.

Ale když už do toho jdete, tak naplno, užijte si to a dejte do toho všechno. 

Hledání nové práce je dlouhý a občas i otravný proces. Množství dat, CV a nevhodných kandidátů kalí vodu a pro rybáře - recruitera je těžké poznat ten správný úlovek. Zastavte se proto, zamyslete a odpovězte si znovu. Opravdu vypadám jako skvělý úlovek? Plavu ve vodách, kde loví ti, kteří mě chtějí chytit? 

A navíc, jako vždy jsou aspoň dvě cesty, jak k hledání nové příležitosti přistoupit, ... s beznadějí a zoufalstvím z nutnosti najít zdroj obživy, nebo s hravostí, sebevědomím a optimismem. Však sami víte, která cesta je lepší,...

Tak myslete jako ryba a nechte se ulovit! :-)