Budoucnost recruiterského řemesla?
nastává soudný den pro recruitment?
Děsivá představa, že? Bohužel pravdivá. Recruitment tak, jak jsme ho do teď znali, zemřel. Nejsem si ale jistý, kdy přesně.
Přišlo to postupně a plíživě jako zákeřná nemoc a pak najednou - BUM! Byl konec. Přízrak recrutingu sice stále ještě zůstává ve vzduchu, ale ne na dlouho. Kdo tedy může za jeho zánik a co ho nahradí?
komunikace se prudce zrychlila
Zaměřme se nejprve na komunikaci. Pevnou linku nahradily mobily a Skype. E-mail pomalu nahrazuje Messenger. A to ani neberu v potaz kanály jako je Instagram nebo Snapchat.
Pokud vás zajímá, jak s recruitingem souvisí Snapchat a jiná sociální média, doporučuji Vám sledovat lidi, jako je Carlos Gil nebo Jessica Miller-Merrel.
O co mi ale jde? O to, že komunikace je dnes opravdu rychlá, virální a mobilní. Smazala hranice mezi soukromým životem a tím profesním. Už dnes existuje tolik médií, že sotva stačím držet krok. :-)
(virtuální) realita recrutingu
Technologie jdou dopředu mílovými kroky. Nemusíme se už snažit dostat lidi na měsíc. Dneska dostaneme měsíc před váš gauč. Vezměte si například 3D brýle za pár korun, jaké dávají možnosti.
Máte příští týden pohovor? Super - mrkněte se na mail. Zrovna vám poslali pro váš VR headgear soubory. Máte v nich nahraný obsah od dané firmy. Máte tam nahranou sekci Q&A, kdybyste měli nějaké dotazy a rovnou i prohlídku budovy či výrobních prostor s ukázkami technologií.
Zajímá Vás prostředí, kolegové, ... i tohle přes VR může být dostupné, stejně tak jako VR možná nahradí klasický telefon nebo skype call.
Samozřejmě podobné aplikace zatím dnes neexistují, ale technologie už jsou připravené.
personalizovaný marketing
Dnešní neohrabané pokusy o práci se značkami zaměstnavatele dostanou již brzo nový rozměr. Google, Microsoft, Apple a spousta dalších firem o nás už dnes ví skoro všechno. A pracují na tom, aby nás znali ještě lépe. Jakmile tohle přijde těšte se na opravdu personalizovaný proud informací od všech, co vás chtějí ulovit. Vše s jedním jediným cílem - vytvořit až euforický vztah s nějakou společností, její kulturou, produkty a lidmi.
Tvorba a přímé doručení personalizovaného obsahu, plně dozrálého a posíleného médii není budoucnost. To je současnost.
Digitální marketing je nový směr v recruitingu. Pro většinu z nás to ale je, jako učit se mluvit plynně v úplně cizím jazyce.
Pro inspiraci mohu uvést další z významných osobností v tomto oboru, která si uvědomuje současnou situaci - Stacy Zapar. Pokud chcete z kultury Vaší společnosti udělat nebezpečnou a účinnou zbraň pomocí obsahového marketingu a digitálních médií, vezměte si příklad ze Stacy.
Ve světě je ale zatím jen pár opravdových profíků v tomto směru, kterým se daří efektivně skloubit staré s novým.
sbohem a loučím se?
Je tedy s recruitery konec? Vůbec ne. Buďte si jisti, že ti opravdu dobří nedopadnou jako dinosauři. Jen upraví svůj kurz, doplní zbraně i munici o nové technologie. Však dobrý recruiter je řádně houževnaté stvoření, připravené na změnu, vědomé si své hodnoty, flexibilní v různých trendech, odvětvích a technologiích.
RECRUITER JE NENAHRADITELNÝ. Stále se snaží vytvářet a udržovat lepší vazby mezi lidmi a společnostmi, se kterými pracuje. To je to, co dělá.
Recruiteři jsou lidé, pracují s lidmi a nejsou postradatelní.
Naše recruiterské řemeslo se stává širším a nekonečně kokmplexním. Takže já si vyrážím sehnat nějakou knihu, asi něco jako Digital media for Dummies. :-)
Pavel
Pavel Plachý je majitelem flow-r executive search a spolu s kolegy nachází skvělé profesionály pro své zákazníky. Neúnavný propagátor nezávislosti a zodpovědnosti v pracovním prostředí i všedním životě. Technooptimista věřící v budoucnost lidstva.