Když šéfové kráčí v botách svých zaměstnanců
Nedávno jsem slyšel příběh o TOP manažerovi, který přijel do fabriky oznámit cca 300 dělníkům, že firma nemá na výplaty a proto je odešle na účet až za dva týdny oproti termínu. Tento pan X na dvůr fabriky přijel fungl novým BMW X7. Tohle prostě už nevysvětlíte. Tento manažer sice mezitím prodal své Porsche a Ferrari a koupil si tak něco "obyčejnějšího", ale lidé si toho všimli a následující meeting s pracovníky tak nebyl úplně v poklidu.
Zaujal mě článek v The Economist, na téma vcítění se do svých zaměstnanců a zkusím jej trošku rozpracovat.
Každý manažer, který za něco stojí, ví, jakou hodnotu má „kráčení v botách svých zákazníků“. Existuje mnoho způsobů, jak to udělat. Můžete pozorovat zákazníky v jejich přirozeném prostředí. Šéf společnosti Pernod Ricard nedávno v rozhovoru pro Bloomberg zmínil svůj zvyk navštěvovat bary, aby zjistil, co lidé chtějí pít. Takový výzkum je mnohem méně zábavný, pokud vaše firma vyrábí dávkovače mýdla pro veřejné toalety, ale princip zůstává stejný.
Tato inspirace však neplatí jen pro zákazníky. Může být užitečná i uvnitř organizace. "Kráčení v botách zaměstnanců" je způsob, jak mohou šéfové pochopit, co brání produktivitě, co vysává morálku a co způsobuje, že se zaměstnanci cítí oceněni. Pocit sounáležitosti může vzniknout, pokud žijete ve stejné komunitě jako ostatní zaměstnanci. Nedávný výzkum zjistil, že generální ředitelé v Dánsku, kteří bydleli do 5 km od své kanceláře, měli tendenci vytvářet lepší pracovní prostředí než ti, kteří bydleli dále. Ale pokud se nechcete stěhovat, jak jinak mohou manažeři získat přehled o tom, jak to vidí zaměstnanci?
I když šéf skutečně chce slyšet nezkreslenou pravdu, zaměstnanci nemusí být ochotni ji říct. CEO jedné tuzemské banky pořádal pravidelně dvakrát měsíčně snídani s řadovými pracovníky, právě s cílem, dozvědět se co nejvíce z první ruky. Bohužel dotyčný byl cizinec a po pravdě málo bankovních úřednic na přepážce vládne skvělou angličtinou. Když to znásobíte ostychem v drahé restauraci a nejvyšším šéfem s tlumočnicí po svém boku, těžko tam zazní spontánní inspirace a skutečná realita banky. Výběr pracovníků pro takovou snídani byl tedy spíše za trest a atmosféra na místě byla popsatelná mnoha slovy, uvolněná však rozhodně ne.
Jak ale na to? Jednou z možností je vrátit se zpět mezi kolegy. Jeden můj klient jde jednou za měsíc do výroby na směnu pracovat u mašiny, jiný zrušil místo sekretářky, cesťáky si píše sám a dveře má stále otevřené. Další zavedl povinnou praxi všech budoucích manažerů na front desku jejich firmy. Jejich cílem není někoho prudit nebo otravovat méně kvalifikovanou prací, ale naopak přiblížit je realitě všedního dne pracoviště či firmy, které mají řídit.
Další možností je posílení tzv. upwards komunikace. Většina firem má dobře rozpracovanou tzv. downwards komunikaci - nahoře něco rozhodneme, všichni dole se to dozví z porad, oběžníků, e-mailů, nástěnek,... Běžný problém zdola se však nahoru obvykle nedostane. Existuje na to samozřejmě skvělá aplikace jedné Indické společnosti, nebo také "krabice od bot" na návrhy a podněty. Posílení aktivní a systematické upwards komunikace je však vždy výhodou.
Ale abychom byli spravedliví, ono i naopak to není snadné. Spousta pracovník vidí TOP manažera v obleku a drahém autě, myslí si cosi o "božstvu sestoupivším na zem" nebo častěji o "naleštěném blbečkovi". Neumí si však často představit zodpovědnost některých rozhodnutí, rizika, která na sebe manažer bere, nebo třeba jen čas obětovaný práci na úkor vztahů a rodiny.
Znáte některé zajímavé nápady či firmy, které pomáhají oběma stranám se více poznat?
Pavel Plachý je zakladatelem flow-r executive search. Svoji kariéru začínal v oblasti business intelligence, pracoval pro české i nadnárodní společnosti v ČR, na Slovensku i ve Velké Británii. Má za sebou i mezinárodní TOP manažerské role, kdy řídil týmy ve třech zemích s celkem více než 700 pracovníky.
V roce 2008 založil vlastní společnost zaměřenou na vyhledání strategických kandidátů a od té doby se spolu s kolegy věnuje executive search. Nachází tak svým zákazníkům TOP manažery a strategické odborníky. více...