work - life balance po tisící šesté - snad trochu zajímavěji
Jak najít balanc mezi prací a osobním životem?
Rovnováha nezbytně neznamená trávit každý večer doma v bačkorách, ale umět rozlišit, které z oblastí kdy dát přednost.
otevřená komunikace
Zkuste si na nějaký čas zakázat v myšlenkách i ve slovníku věty typu "Na to nemám čas,..." nebo "Kdybych měl čas, tak ..." a zkuste je nahradit větami,... "Teď je pro mě důležitější tohle,...".
Silnější level je, když takové věty začnete i používat, nejen v nich přemýšlet,... zkuste říct šéfovi,
Vaše porada pro mě není tak důležitá, jako oslava narozenin dětí.
Nebo zkuste partnerce vysvětlit že
Návštěva její maminky pro Vás není tak důležitá, jako příprava důležité smlouvy pro klienta.
Ale nejdřív zapřemýšlejte, uvažujte, co očekáváte, že se po takové větě stane? Že nakonec benefity (uzavření obchodu) převáží na ztrátami (týden studených večeří a tichá domácnost)? :-)
Za základ k úspěchu považuju uvážené rozhodnutí a z počátku značnou míru diplomacie. Brzo to však vaše okolí přijme a naučí se s tím pracovat.
V současném závratném pracovním tempu velmi snadno místo dobrého uvážení spíš přijmeme reaktivní chování – sázíme na hašení požárů místo prevence. Teprve když se ohlédneme zpět, uvědomíme si, jak nevyváženým se náš život stal.
Samozřejmě vždy si můžeme vybrat, jakou cestu zvolíme. Jako obchodnímu řediteli pro skandinávské země se vám může stát, že budete muset místo večera v kině nasednout na letadlo a přeletět Evropu, abyste uhasili aktuální firemní požár. Nebo můžete dramaticky přehodnotit program, když má vaše dcera v první třídě důležité baletní vystoupení. Pravdou je, že když to vyžaduje situace, ať už v osobním nebo pracovním životě, čas si dokážeme udělat. A víte co? Svět se tím nezhroutí, ba naopak.
To jen dokazuje, že mít zdravé hranice a odstup je možné. Uváženě se rozhodovat nám dovoluje zvládat tyto situace obratně, aniž by trpěla naše kariéra nebo domov.
Takže jak přesně vybalancovat svůj život?
Vytvořením pevných základů pružnosti a předvídavosti pomocí následujících tipů:
definujte svou představu rovnováhy
Nejdříve si musíte ujasnit, co to pro vás znamená – mít třikrát týdně doma teplou večeři? Cestovat jen určitý počet dní v měsíci? Najít si čas na hraní v kapele z mládí nebo golfový turnaj s přáteli? Jakmile máte jasnou představu ideálního života, začněte pracovat na cestě k němu.
nastavte hranice v práci
Rozhodněte se, v kolik byste chtěli vyrazit domů. Podívejte se na ranní a večerní termíny schůzek a posuďte, zda je možné je změnit. Zaveďte s nadřízeným či kolegy rozhovor na téma dne bez schůzek a zavedení home-office pro ten den v týdnu. A to nejdůležitější: upřímně si přiznejte, kdy jste skutečně nepostradatelní, a co můžete přenechat kolegům.
nastavte hranice doma
Často neradi obtěžujeme rodinu detaily práce, protože se domníváme, že jsou otravné a nezajímavé. Ale pokud vyřizujete pracovní hovory během rodinné párty, všem pomůže pochopení kontextu. Vzájemně si ujasněte, které konkrétní situace vyžadují vaši pozornost, ať se děje, co se děje, abyste se vyhnuli zbytečnému dohadování, když nastanou.
definujte si míru soukromí na sociálních sítích i v práci
Chcete se spojit s kolegy z práce na Facebooku, nebo to držet jen na rodinné a přátelské linii? Chcete odhalit svůj rodinný život v práci? Ať už jde o zábavnou historku o vašem šestiletém synovi nebo prohlížení fotek vašeho štěněte, je dnes tak nějak nevyhnutelné prolínání světů práce a soukromého života. Takže se rozhodněte, co všechno na sebe „prásknete“. Pravděpodobně netoužíte být otevřená kniha, ale pustit čas od času nějakou osobní pikantnost na pondělní poradě vás před kolegy polidští.
Nakonec ještě malá poznámka.
Nedovolte nikomu nárokovat si váš čas.
Všichni ho máme v jednom dni stejně a jenom my sami rozhodujeme, čemu a komu ho chceme věnovat. Však víte, že pracovat bez přestání nezvyšuje váš výkon ani nápaditost, naopak vás pomalu postrkuje k jistému vyhoření. Užijte si čas s rodinou a odpočinek a do práce budete chodit odpočatí, usměvaví a jako chodicí zdravý příklad pro vaše kolegy.