work - life balance po tisící šesté - snad trochu zajímavěji

Nechte mě hádat – při čtení titulku jste trošku skřípali zuby. Rovnováha mezi prací a osobním životem je jedno z nejsilnějších klišé dneška. Mnohdy nedosažitelný cíl moderních časopisů a nespočetných slibů z pohovorů. Možná je to jen slovíčkaření, ale nezdá se mi správné striktně dělit dny na práci a život.


06.07.2014 2186x přečteno 0 komentářů

Jak najít balanc mezi prací a osobním životem?

Rovnováha nezbytně neznamená trávit každý večer doma v bačkorách, ale umět rozlišit, které z oblastí kdy dát přednost. 

Kolegova manželka nedávno nastupovala po cca 5 letech rodičovské "dovolené" do nové práce. Moc mě potěšila jejich dohoda, kdy na první tři měsíce měla její volba a pracovní povinnosti vždy v chodu domácnosti přednost.

Kolega, poctivě děti vodil do školky, vyzvedával je, navštěvoval s nimi různé lékaře, nakupoval, vařil,... a jeho paní měla prostor osahat si novou práci, objevit možné rutiny a zjistit jak dál fungovat,... teď tři měsíce skončily a role si doma znovu přerozdělili, jak bylo užitečné.

(zní to jako snadné a logické, ale napadlo by vás to?)

Pokud dokážete identifikovat, co právě chcete, vytvoříte plán, nastavíte hranice a pěkně o ně pečujete, spokojenost a rovnováha se pravděpodobně dostaví. 

otevřená komunikace

 

Zkuste si na nějaký čas zakázat v myšlenkách i ve slovníku věty typu "Na to nemám čas,..." nebo "Kdybych měl čas, tak ..." a zkuste je nahradit větami,... "Teď je pro mě důležitější tohle,...". 

Silnější level je, když takové věty začnete i používat, nejen v nich přemýšlet,... zkuste říct šéfovi,

Vaše porada pro mě není tak důležitá, jako oslava narozenin dětí.

Nebo zkuste partnerce vysvětlit že

Návštěva její maminky pro Vás není tak důležitá, jako příprava důležité smlouvy pro klienta.

Ale nejdřív zapřemýšlejte, uvažujte, co očekáváte, že se po takové větě stane? Že nakonec benefity (uzavření obchodu) převáží na ztrátami (týden studených večeří a tichá domácnost)?  :-)

Za základ k úspěchu považuju uvážené rozhodnutí a z počátku značnou míru diplomacie. Brzo to však vaše okolí přijme a naučí se s tím pracovat.

V současném závratném pracovním tempu velmi snadno místo dobrého uvážení spíš přijmeme reaktivní chování – sázíme na hašení požárů místo prevence. Teprve když se ohlédneme zpět, uvědomíme si, jak nevyváženým se náš život stal. 

Samozřejmě vždy si můžeme vybrat, jakou cestu zvolíme. Jako obchodnímu řediteli pro skandinávské země se vám může stát, že budete muset místo večera v kině nasednout na letadlo a přeletět Evropu, abyste uhasili aktuální firemní požár. Nebo můžete dramaticky přehodnotit program, když má vaše dcera v první třídě důležité baletní vystoupení. Pravdou je, že když to vyžaduje situace, ať už v osobním nebo pracovním životě, čas si dokážeme udělat. A víte co? Svět se tím nezhroutí, ba naopak. 

To jen dokazuje, že mít zdravé hranice a odstup je možné. Uváženě se rozhodovat nám dovoluje zvládat tyto situace obratně, aniž by trpěla naše kariéra nebo domov.

Takže jak přesně vybalancovat svůj život?

Vytvořením pevných základů pružnosti a předvídavosti pomocí následujících tipů: 

definujte svou představu rovnováhy

Nejdříve si musíte ujasnit, co to pro vás znamená – mít třikrát týdně doma teplou večeři? Cestovat jen určitý počet dní v měsíci? Najít si čas na hraní v kapele z mládí nebo golfový turnaj s přáteli? Jakmile máte jasnou představu ideálního života, začněte pracovat na cestě k němu. 

nastavte hranice v práci

Rozhodněte se, v kolik byste chtěli vyrazit domů. Podívejte se na ranní a večerní termíny schůzek a posuďte, zda je možné je změnit. Zaveďte s nadřízeným či kolegy rozhovor na téma dne bez schůzek a zavedení home-office pro ten den v týdnu. A to nejdůležitější: upřímně si přiznejte, kdy jste skutečně nepostradatelní, a co můžete přenechat kolegům.

nastavte hranice doma 

Často neradi obtěžujeme rodinu detaily práce, protože se domníváme, že jsou otravné a nezajímavé. Ale pokud vyřizujete pracovní hovory během rodinné párty, všem pomůže pochopení kontextu. Vzájemně si ujasněte, které konkrétní situace vyžadují vaši pozornost, ať se děje, co se děje, abyste se vyhnuli zbytečnému dohadování, když nastanou. 

 

definujte si míru soukromí na sociálních sítích i v práci

Chcete se spojit s kolegy z práce na Facebooku, nebo to držet jen na rodinné a přátelské linii? Chcete odhalit svůj rodinný život v práci? Ať už jde o zábavnou historku o vašem šestiletém synovi nebo prohlížení fotek vašeho štěněte, je dnes tak nějak nevyhnutelné prolínání světů práce a soukromého života. Takže se rozhodněte, co všechno na sebe „prásknete“. Pravděpodobně netoužíte být otevřená kniha, ale pustit čas od času nějakou osobní pikantnost na pondělní poradě vás před kolegy polidští. 

Nakonec ještě malá poznámka.

Nedovolte nikomu nárokovat si váš čas.

Všichni ho máme v jednom dni stejně a jenom my sami rozhodujeme, čemu a komu ho chceme věnovat. Však víte, že pracovat bez přestání nezvyšuje váš výkon ani nápaditost, naopak vás pomalu postrkuje k jistému vyhoření. Užijte si čas s rodinou a odpočinek a do práce budete chodit odpočatí, usměvaví a jako chodicí zdravý příklad pro vaše kolegy.