12 situací, kdy využít executive search
Pokud Vaše společnost zažívá dramatický růst nebo se nachází uprostřed firemního zvratu, je pravděpodobné, že si budete muset najmout executive search společnost.
Vyhledávání TOP manažerů je prostě příliš důležité, než abyste to zkoušeli sami. Skuteční lídři mohou Vaši společnost pozdvihnout na novou úroveň, ti špatní naopak firmu pohřbít.
Tady máte tucet situací, kdy potřebujete executive search společnost.
potřebujete najít TOP PERFORMING ředitele
Do češtiny se to těžko překládá, ale občas prostě firma potřebuje najít lídra, který má tah na branku, výsledky, týmového ducha a je schopen během 2-3 let posunout celou společnost o level výše. Nejčastěji se to děje při ambiciozním expanzním plánu společnosti, (nové produkty, trhy, zahraniční expanze), občas však je takový člověk nezbytný při kritickém ohrožení firmy, trhu či produktu, kdy potřebujete zachraňovat firmu.
nečekaně se uvolní C-level pozice, která musí být ASAP obsazena
I tohle se děje, nástupnické programy a kariérní plány jsou hezká věc, ale občas se stane něco nemilého a nefungují. V případě, kdy je tato otevřená role ve firmě příliš důležitá, než aby zůstala dlouho neobsazena, je třeba přizvat profesionály. A do rizik neobsazené role musíte počítat i rizika pro společnost, ztrátu trhů, náklady promarněné příležitosti.
hledáte "jednorožce"
Pokud potřebujete neobvyklou kombinaci znalostí, dovedností a zkušeností, podpořenou ještě neobvyklou firemní kulturou, executive search společnost Vám pomůže tuhle jehlu v kupce sena najít.
vstoupili jste na nový trh, nebo vytvořili novou roli
Ano, i v tomhle případě obvykle Vaše zkušenosti nestačí. Nemáte přehled o novém trhu či regionu, o firmách, konkurenci ani o kandidátech. I v takovém případě Vám externí partner pomůže tyto mezery zaplnit.
potřebujete diskrétní náhradu
Tohle je jeden z typických případů využití executive search společnosti. Vhodný partner Vám pomůže vytvořit potřebný závoj diskrétnosti, než vyberete vhodnou náhradu za nekompetentního manažera na klíčové židli.
potřebujete lovit na citlivém trhu
Občas je rybník vhodných kandidátů k oslovení příliš malý, firmy jsou provázané dodavatelskými vztahy a je nevhodné aktivně napřímo oslovit více lídrů od konkurence na tak malém trhu. V takovém případě vhodný partner pomůže diskrétně zjistit možný zájem dříve, než prozradí klienta a Vaše jméno tak zůstane ochráněno.
Vašemu manažerskému týmu chybí diverzita
Ženy jsou v managementu stále málo zastoupené, stejně tak jiná etnika, věkově či kulturně odlišné osobnosti. Občas je pro tým nezbytné začlenit do něj někoho odlišného. I v takovém případě je executive search vhodnou cestou.
potřebujete plánovanou zálohu
Pokud máte pocit, že klíčový vedoucí pracovník by mohl být na pokraji odchodu nebo že byste mohli mít prospěch z jeho povýšení, nástupnická pozice vám pomůže najmout vedoucí pracovníky dříve, než jich bude potřeba.
nemáte kapacitu
Pokud máte plné ruce práce své agendy, často nemáte možnost věnovat se hledání kolegy naplno. Kvalitní a komplexní executive search proces je většinou práce na plný úvazek obsahující cca 200-300 člověkohodin práce seniorního profesionála. Takovou kapacitu může firma jen málokdy uvolnit.
vyčerpali jste vlastní kontakty
Často se stane, že zkusíte najít vhodného top manažera vlastními silami, znáte trh, znáte pár vhodných kandidátů. Občas však to nestačí a je potřeba rozšířit network a přiznejme si, konzultanti v executive search mají své sítě opravdu široké.
trvá to moc dlouho
Obsazení některé z exekutivních rolí Vám trvá prostě moc dlouho, i v takovém případě je užitečné povolat posily. Dobrá executive search firma Vám garantuje jasný harmonogram projektu a obvykle do 2 měsíců máte hotovo.
nemáte kapacitu být dobrým prostředníkem
Skvělí kandidáti potřebují nadstandardní péči v celém procesu náboru a ne vždycky na to máte kapacitu a trpělivost. Pokud zde něco zanedbáte, může se stát, že i vybraný kandidát přijme jinou nabídku v průběhu výběrového řízení, nebo dokonce během výpovědní lhůty. A to jenom proto, že jste se o něj málo starali.
závěrem
Manažerská role musí být dostatečně důležitá, aby ospravedlnila investici do executive search. Vyšší vedoucí pozice, které jsou podřízeny generálnímu řediteli, včetně pozic C-úrovně (COO, CFO, CMO, CIO a CTO), jsou obvykle příliš důležité na to, abychom váhali nad využitím executive search partnera.
Pavel Plachý je zakladatelem flow-r executive search. Svoji kariéru začínal v oblasti business intelligence, pracoval pro české i nadnárodní společnosti v ČR, na Slovensku i ve Velké Británii. Má za sebou i mezinárodní TOP manažerské role, kdy řídil týmy ve třech zemích s celkem více než 700 pracovníky.
V roce 2008 založil vlastní společnost zaměřenou na vyhledání strategických kandidátů a od té doby se spolu s kolegy věnuje executive search. Nachází tak svým zákazníkům TOP manažery a strategické odborníky. více...