Je recruiter jen člověk, nebo snad ďábel?

5 min.

Nedávno jsem procházel kancelářemi jednoho z oblíbených dlouholetých zákazníků. Za více než 10 let spolupráce jsem tam obsadil pěknou řádku kolegů, můj průchod byl tedy o pozdravech, mávání, třesení rukou, však to znáte.

Přijdu do kanceláře ředitele, ten se usměje a že prý mě bude opět potřebovat. Rád mě vidí, ale jsem pro něj prý nutné zlo. Usmál jsem se a trochu zarazil, jak ví, že nechodím do kostela a že jsem za mlada hodně vyváděl? Nebo jak to myslí?

Probrali jsme co jsme potřebovali, CEO je povýšen na globální úroveň a potřebují za něho náhradu pro EMEA region. Zajímavé a náročné zadání, přesně jaké nám vyhovuje.  Ale proč to nutné zlo? Cestou v autě jsem o tom přemýšlel. Proč je headhunter vnímán jako nutné zlo? 

O tři týdny později jsme se s klientem potkali znovu, v klidu u oběda nad short listem kandidátů. Vybrali jsme spolu ty nejvhodnější a u kávy se pustili trošku víc do filozofování o životě, rodině, však to znáte.  V tu chvíli jsem se ho zeptal, jak to vlastně s tím nutným zlem myslí. A rozvinula se opravdu zajímavá diskuse. 

Jsme opravdu "vlci v rouše beránčím" či Mefistofelové nebohého Fausta? Ďáblové, se kterými pracovat nechcete a přitom je potřebujete? No posuďte sami, k čemu jsme dospěli. 

zvenku naše práce vypadá snadná

Je to tak přátelé, v očích našich zákazníků jen chodíme po kafích a oběděch, povídáme si s lidmi a zázračně taháme ze šuplíku fantastické kandidáty. Všichni si myslí, že by to dokázali také, jen mít trošku víc času. 

Ono to tak není, recruitment a executive search zvlášť, je kombinace dovedností, zkušeností a tvrdé dřiny. Něco z toho se dá naučit, ale většina z toho je podpořena talentem a osobností.

Na druhou stranu je mi smypatičtější navenek působit uvolněně, jako když předchozích pár týdnů práce na projektu nebyl boj se stvůrami pekelnými, ale procházka růžovou zahradou. Těší mě být v pozici "zvládám to snadno", než štkát a kvílet z přepracování, stresu, z hodin a hodin u počítače, na telefonu, na cestách za volantem. Takže ano, naše práce má vypadat snadná. 

jsou bezradní

Tady je další úskalí jejich vnímání, v podstatě naši klienti v duchu předpokládají, že jen párujete klíčová slova z jejich zadání a CV kandidátů. Jsou si jistí, že kdyby měli 50 pohovorů s kandidáty, určitě by sami také našli toho pravého. Ale 50 pohovorů? 50 kvalifikovaných CV? Nemluvím vůbec o identifikaci kandidátů, motivaci k setkání, a hlavně přehrabání všeho toho "haraburdí" než objevíte skrytý poklad.  Ten skutečný diamant, který zapadne přesně do očekávání vašeho klienta.

A tady jsme u toho, kdyby tohle manažeři uměli, našli by si na to čas. Jenže to většinou neumí, nebo nechtějí dělat. Jsme tu tedy vlastně tak trochu od "špinavé práce", nad kterou se cítí povzneseni. 

jsme bohatí

Tak si to aspoň všichni myslí. Očekávají, že každá jejich koruna se objeví v našem panském sídle na venkovně, luxusním Ferari, bytě v New Yorku a plážovém domku ve Francii. Většinou si myslí, že jsme nehorázně přepláceni za to, co děláme.

Za to že najdeme nemožné, nalezneme jehlu v kupce sena, krásně zabalíme a na naservírujeme v podobě motivovaného kandidáta přímo před jejich dveře. Moment, tenhle zázrak děláme, nosíme našim klientům modré z nebe, dle jejich přání a takřka na počkání. 

manipulujeme lidskými osudy

Každý manažer si nás představuje jako Machiavelliho, který manipuluje s lidmi, posouvá je dle svých temných plánů na předem určená místa. No, ne že bychom se o to nesnažili, ale bohužel Bůh dal lidem svobodnou vůli a proto ani my s tím nic nezmůžeme.

Doručujeme však informace mezi všemi zúčastněnými. Vlastně jen nabízíme kandidátům volbu, jako nabízel Morfeus Neovi pilulku v Matrixu. Nebo kandidátům nabízíme dar poznání jako bájný had Adamovi s Evou v ráji? 

Že bychom tak trochu ďáblové opravdu byli?

:-)

Pavel Plachý je zakladatelem flow-r executive search. Svoji kariéru začínal v oblasti business intelligence, pracoval pro české i nadnárodní společnosti v ČR, na Slovensku i ve Velké Británii. Má za sebou i mezinárodní TOP manažerské role, kdy řídil týmy ve třech zemích s celkem více než 700 pracovníky. 

V roce 2008 založil vlastní společnost zaměřenou na vyhledání strategických kandidátů a od té doby se spolu s kolegy věnuje executive search. Nachází tak svým zákazníkům TOP manažery a strategické odborníky.  více...