Jak vypadá ideální prostředí pro dobrého recruitera?
flexibilita a nezávislost
Zkušený recruiter již zpravidla sám dobře ví, jaký servis klient očekává, co je třeba k úspěchu, kdy se poptat po novém projektu, nebo se pustit do searche či doprovodit kandidáta na pohovor k zákazníkovi. Do práce našim recruiterům proto nikdo nemluví, důvěra je absolutní. Pokud ale náhodou pomoc potřebujete, naplní se vždy kancelář kolegy, kteří rádi pomohou nebo inspirují.
sociální prostředí a morální opora
V recruitmentu je to nahoru a dolů, skvělé úspěchy střídají akceptované counter offer kde je několik měsíců práce k ničemu. Ti odolní se s tím poperou sami, ale pro většinu je lepší být součástí většího celku, kde se s Vámi zaradují kolegové nad nástupem a kde si s Vámi zanadávají nad nezodpovědným zákazníkem nebo nerozhodnými kandidáty. Prostě stále kolem sebe máte lidi, kteří žijí a sdílejí radosti i strasti recruiterského života.
rozvoj recruiterského řemesla
Žádný učený z nebe nespadl, i když jste hodně dobří a daří se Vám, pořád je cesta kam se vydat, co zkusit, a když vás je víc, šance inspirovat se od kolegů je k nezaplacení. A když k tomu kolegové čtou a sdílí zajímavé články, podcasty, pozvou lektory či vás vytáhnou na zahraniční konferenci, co víc si přát? Snad jen aktivně se podílet na širším rozvoji řemesla a začít pořádat workshopy se zajímavými lektory, nebo rovnou recruiterskou konferenci EVOLVE! summit? :-)
stabilita a jistoty
Práce recruitera může být založena na "one-man show", search doma z obýváku, žádný problém. Výhody jsou jasné, 100% fakturace a vlastní pravidla. Trh práce se ale rychle hýbe a nové trendy a možnosti se objevují ze dne na den, stejně jako možné pády. Riziko nahoru a dolů pořád existuje, je proto super mít kolem sebe stabilní firmu, která spoustu z výkyvů absorbuje a kolegy kteří nové zkušenosti nasdílí nebo jen upozorní s čím se aktuálně sami potýkali.
zázemí a backoffice
Na první pohled podceňovaná věc, ale opravdu užitečná a čas-nervy-peníze-mládí-šetřící. Ověřené template smluv, do kterých si přidáte co potřebujete, účetní a daňovou agendu o kterou se nemusíte starat, hromadné nákupy od tarifů a databází, přes auta či technologie.
společná propagace
Webovky jsou super, ale bez aktivity na sociálních sítích a komunitách to nejde. Navíc vytvářejte kvalitní obsah, když jste každý den ponořeni do profilů kandidátů. To najdete jen stěží čas a chuť napsat článek, uspořádat workshop, konferenci, přidat post na linkedin či udělat akci pro klienty. Je super mít kolem sebe někoho, kdo s tím pomůže a zviditelní vás.
pravidla a KPI´s
Principy spolupráce jsou potřeba všude, ale když ve většině agentur stále řeší, jestli jste přišli v 9:00 nebo v 9:15 a zda máte odsezených v práci svých osm hodin, nám to nedává smysl. Spoustu kandidátů obvoláváte pozdě odpoledne nebo navečer, klienti třeba zase uvítají společnou snídani. To ale většinou „manažer“ neocení. Už vůbec nemluvím o (opravdu) nesmyslných KPI´s kde se měří počet zpohovorovaných lidí, odeslaných CV, navolaných zákazníků,... pro juniora začínajícího v oboru snad užitečné, ale pro zkušené recruitery?
Ve flow-r si na pracovní dobu nehrajeme, vnímáme, že práce je nárazová a kdy kdo dorazí do kanceláře je na jeho chuti vidět ostatní. Pravidelně se ale vídáme ve středu, abychom se vůbec potkali. :-)
A KPI´s? Myslím, že jsou do jisté míry užitečné, ale individuální, vnitřní. Každý z kolegů si pro sebe sleduje něco jiného, kandidáty pozvané na pohovor k zákazníkovi, fill rate, placementy,... Podle nás by sledované údaje měly recruitera rozvíjet než otravovat.
finance a další rozvoj
Ve většině agentur rozhoduje o budgetu kdosi mimo dosah recruitera, často ten, kdo sám řemeslo vůbec nedělá a moc nezná. Pak to končí větami, že nemáme buget na tohle či tamto, profi profil na LN vám nezaplatí, vše neobvyklé musíte obhajovat.
Ve flow-r je to snazší, dostáváte většinu peněz z fakturace, náklady na svoji práci máte proto přímo v rukou. A když je potřeba něco většího, domluvíte se s kolegy a složíte se, nebo použijete peníze ve společném fondu na rozvoj. Když vás něco zajímá, sami se můžete rozhodnout jak a kde své peníze do vzdělávání investovat.
ovlivňovat věci kolem sebe
Opět je to o struktuře firmy a fungování. Má mít firma růžové vizitky, párty pro klienty na parníku, jinou databázi kandidátů, lepší místo pro kanceláře, ... na tohle se většinou recruiterů nikdo neptá a pokud ano, mají pouze poradní hlas.
Ve flow-r je to čitelnější, celá firma je postavena kolem recruiterů, do většiny provozních i strategických úvah jsou proto vtaženi a přímo ovlivňují co se bude dít. Kanceláře v Karlíně máme díky Míše, fuchsiovou vizitku díky Janě, novou databázi díky Pepovi.
férový podíl z fakturace
Tady jsme u toho, kdo vytváří většinu hodnoty. Podle nás je to samostatný zkušený recruiter (případně v kombinaci s researcherem), kdo je základním kamenem úspěchu. Firma mu v tom pomáhá, zpočátku často více, časem méně. V obvyklých agenturách potom kouknete na bonusy a vidíte, že jsou většinou 5, 7, 10, % z fakturace. Celkový podíl včetně fixu je kolem 20%. Je to fér?
Ve flow-r patří samostatnému recruiterovi, který stojí pevně na svých nohou ve svém byznysu 70 % z jeho fakturace, dalších 10 procent přímo ovlivňuje hlasováním o společném fondu rozvoje a rizik. Ve firmě tedy zústává jen 20 % z tržeb. To už je dobré, ne?
A co u vás, vnímáte ideální prostředí pro recruitera podobně? V čem byste ho doplnili?
Pavel
P.S. A ano, pokud chcete o nás vědět víc, rádi se s vámi potkáme, však víte co máte udělat. :-)
Pavel Plachý je spoluzakladatel a katalyzátor dějů ve flow-r, první recruiterské společnosti konceptu 2.0. Neúnavný propagátor svobody a zodpovědnosti v pracovním prostředí i všedním životě. Technooptimista věřící v budoucnost lidstva. Můžete ho sledovat na Twitteru, Linkedin či Facebooku.